Innoveren met behulp van klanten

happelEr zijn al heel wat boeken geschreven over het idee van innoveren met behulp van klanten. Het boek Democratizing Innovation van Eric van Hippel gaat in op de rol van klanten die hij ‘lead users’ noemt. Deze beïnvloeden de ontwikkeling van nieuwe producten van software tot surfplank.Hier boek is hier als gratis PDF te downloaden.

outside_innovation_cover_page_1_smallPatricia B. Seybold schreef het boek Outside Innovation: How your customer will co-design your company’s future. Zij geeft tientallen voorbeelden van hoe je ‘klanteninnovatie’ kunt
gebruiken met tools als (besloten) community’s, scorewaarderingen en reviews. Zie ook haar weblog.

Don Tapscott beschrijft in Wikinomics hoe je het samenwerkingsmodel van Wikipedia kunt gebruiken om de wereldwijde community aan te zetten tot innovatie. Behave een boek, heeft ook Don Tapscott een weblog.

Uit al deze informatie blijkt dat klanten staan te popelen om jou als ondernemer te vertellen wat je moet doen. Ze schrijven reviews, ze bloggen en maken filmpjes en volgen iedere stap die je zet.

Het is interessant om te kijken naar het bedrijf Dell. Bij Dell doen er een groot aantal klanten mee op www.ideastorm.com. Jaarlijks komen er meer dan 7000 ideeën uit de klanten en worden er ruim 500.000 stemmen uitgebracht in de community. Dell gebruikt de ideeën goed. Maar, Dell weet ook dat IdeaStorm geen representatieve afspiegeling is van de klanten en dat IdeaStorm vooral bezocht wordt door de wat technischere leden in de klantencommunity.

Zou jij bij jouw bedrijf een ideeënuitwisseling kunnen opzetten?

Wij horen graag jouw mening!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *