Crowdsourcing Processes

Managing the Crowd Towards a Taxanomy of Crowdsourcing Processes

Dit is een interessant artikel van Geiger et al (2011) waarin enkele processen beschreven worden welke bedrijven in kunnen zetten om contributies van het publiek in te zetten binnen het bedrijf (crowdsourcing). Deze processen geven stapsgewijs aan waar een bedrijf aan moet denken als ze input van klanten bijvoorbeeld in hun bedrijf willen integreren. Volgens Geiger et al (2011) zijn er vier dimensies van belang bij crowdsourcing:

1) Selectie van de ‘crowd’ van potentiële ‘contributors’

Het is belangrijk voor een bedrijf om een duidelijk beeld te hebben wie ze willen benaderen voor een probleem of vraag. De selectie van de ‘crowd’ wordt bepaald door het probleem of vraag dat het bedrijf uit wil zetten. Moeten de ‘contributors’ bepaalde kwalificaties hebben voordat ze mee mogen doen of is de vraag specifiek voor bestaande klanten bijvoorbeeld? Het is natuurlijk ook mogelijk om geen eisen aan de  ‘crowd’ te stellen. Iedereen kan meedoen om het probleem op te lossen.

2) Toegankelijkheid van de contributies

Een bedrijf moet beslissen over de toegankelijkheid van de contributies naar mede ‘contributors’. In welke mate kunnen ‘contributors’ de contributies zien van andere mede ‘contributors’. In het MKB wordt er vaak gevreesd over de openheid dat de online wereld met zich meebrengt. Ze vrezen dat deze openheid hun concurrentiepositie in het gevaar brengt. Toch is het mogelijk om de interactie van ‘contributors’ af te schermen voor niet gewenste partijen.

3) Samenvoegen van de resultaten

Het derde punt wat van belang is bij crowdsourcing is de manier waarop de resultaten worden samengevoegd. Een bedrijf kan kiezen tussen een wedstrijd en een community. Bij een wedstrijd wordt er 1 oplossing gekozen en worden de resultaten van de verschillende ‘contributors’ dus niet wordt samengevoegd. Daarnaast is het ook mogelijk om voor een community aanpak te kiezen waarbij de contributies van de verschillende ‘contributors’ worden samengevoegd.

4) Compensatie voor de ‘contributors’

Als laatste is het goed om na te denken over de compensatie die ‘contributors’ krijgen in ruil voor hun contributies. Verschillende vormen zijn dat alle ‘contributors’ iets ontvangen, dat alleen de ‘contributors’ van de gebruikte ideeën iets ontvangen, of dat niemand iets ontvangt.

Op basis van deze 4 dimensies volgen 5 varianten van crowdsourcing. De 5 type zijn:
* Communities zonder compensatie
* Gesloten wedstrijden waarbij de inzendingen niet zichtbaar zijn voor het publiek
* Westrijden waarbij ‘contributors’ en bezoekers de contributies beoordelen
* Communities met compensatie voor de succesvolle contributies
* Communities met compensatie voor iedereen

Het artikel geeft voor elke van deze 5 varianten verschillende voorbeelden.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *