Kennis borgen, kennis vergaren

Kennis is macht wordt wel gezegd. Dit lijkt niet meer het geval in een wereld waar alles wordt gegoogeld. Toch is niets minder waar. Googlen is een manier om informatie te verzamelen. Kennis is de kunde om deze informatie om te zetten in iets bruikbaars. Kuyper(1977) formuleerde kennis als

het geheel van overtuigingen en inzichten die door wetenschappelijk onderzoek verkregen worden

De woorden overtuigingen en inzichten maken het verschil. Informatie vind je ergens maar pas als het wordt geïnterpreteerd en bruikbaar wordt gemaakt wordt het kennis.

In de hedendaagse transparante maatschappij wordt onderscheidende kennis steeds belangrijker. Een organisatie kan niet meer op prijs overleven en me-to organisaties zijn er te over. Denk bijvoorbeeld over en verkoper van tandpasta. Hoe kan een tandpasta verkoper (niet de fabrikant!) zich onderscheiden behalve op prijs?

De waarde van een onderneming wordt ook steeds meer bepaald door de kennis die deze onderneming heeft. Daarmee wordt immers het onderscheid gemaakt. Je bent beter dan je concurrent omdat…… Het probleem van kennis dat dit intrinsiek in de mensen zit. Dit kan in een individu zitten maar ook in een groep (bv een afdeling). Als je de combinatie left tussen het feit dat kennis het onderscheid maakt en dat kennis in de mensen zit, kun je concluderen dat de mensen de waarde van de organisatie bepalen. Waar vroeger klantloyaliteit belangrijk was, gaat nu het werkelijk onderscheidend vermogen steeds meer een rol spelen. Dit speelt bijvoorbeeld ook een rol bij de verkoop van het bedrijf want goodwill wordt steeds minder belangrijk en eventuele patenten kunnen het onderscheid maken.

Het is dus in eerste instantie van belang dat een onderneming weet waar de kennis zit en wat deze kennis is. Dit is een strategisch onderwerp dat op directieniveau moet worden bekeken.

Hoe vertaal je dit nu naar nieuwe product ontwikkeling

Nieuwe producten worden of ontwikkeld vanuit een directe vraag van een klant of vanuit een inzicht van de onderneming. In beide gevallen zal een groot deel van deze ontwikkelingen variaties zijn op de reeds aanwezige productranges en in elk geval bedacht vanuit de bestaande percepties.

Om echt te innoveren moet daarbuiten gedacht worden.

Bij de ontwikkeling van een nieuw product zal een bedrijf altijd onbekende vragen moeten beantwoorden. Elk project kent zijn momenten dat er op korte termijn problemen moeten worden opgelost waarvoor de kennis niet in huis is. Het is goed om te weten welk soort problemen in huis kunnen worden opgelost en welke niet. Te vaak wordt te lang aangemodderd om dan alsnog tot de conclusie te komen dat “het niet lukt”. Veel innovaties stranden hier.

Als bewust met kennis wordt omgegaan en zeer tijdig een probleem kan worden onderkend, is het nog tijd genoeg om naar benodigde kennisdragers te gaan zoeken. De nieuw input die zulke partijen kunnen inbrengen maken het verschil tussen een kleine incrementele innovatie of een echt nieuw innovatief product met meerwaarde.

Hoe kom je nu aan kennisdragers?

Door je eerst af te vragen “hoe kom ik niet aan kennisdragers”. Denk hierbij aan vele uurtje factuurtje partijen die graag een opdracht willen scoren. Je moet dus op zoek naar kennisnetwerken. In verschillende branches wordt dit onderkend. Allerlei belangenbehartigers proberen dit te organiseren en ook branchepartijen doen hierin hun best. Voor de installatiebranche is er bijvoorbeeld http://www.isso.nl/isso/crowdsourcing/ dat kan helpen en in zijn algemeenheid zijn er commerciële bedrijven die hierbij ondersteunen. Tenslotten helpen onderwijsinstellingen ook in het onsluiten van kennis. Een voorbeeld is www.UnitedBrains.nl, een Eindhovens initiatief om kennis binnen het onderwijs te ontsluiten. Ook vele websites geven informatie over het onderwerp. http://www.crowdsourcing.org/directory bevat veel crowdsourcing websites en deze site geeft tips.

Waar u personeel niet binnen twee maanden op stoom hebt binnen uw organisatie zult u een crowd sourcing netwerk ook niet binnen twee maanden aan u binden. Het is dus een zaak van lange termijn. waarbij de volgende tips kunnen helpen

  • Neem de tijd om te kijken op welke plekken mensen zitten die de kennis binnen uw organisatie kunnen aanvullen. Als u koelsystemen maakt zou u kunnen bekijken welke groepen op LinkedIN over dit onderwerp gaan en of de discussies voor u relevant zijn. Zoek echter niet alleen op LinkedIN
  • Online relaties bouwen kost niet minder tijd dan het bouwen van een offline relatie. De kwaliteit van een online kennisrelatie is echter veel beter dan een vluchtig receptiecontact.
  • Denk na over potentiële kennisbehoefte (dit is eigenlijk het eerste punt)
  • Op welke manier zouden kennisdragers willen meedenken? Op het internet zijn mensen die dit om de eer willen doen! Hou hier rekening mee. Alle andere methodes van beloning gelden hier natuurlijk ook.
  • De wereld is het bereik. Gebruik een internationale taal zoals Engels
  • Met de vraag naar kennis hoeft u uw zwakheden niet bloot te geven. Door de vraag op de juiste manier te stellen krijgt u het antwoord dat u wilt hebben. Maakt u meubels, dan kunt u bijvoorbeeld op zoek gaan naar innovatieve lijmverbindingen zonder dat u het nieuwste model product hoeft de laten zien. Vraagarticulatie is dus belangrijk

Heeft u ervaringen met dit onderwerp, deel deze dan. Wat werkt en wat niet?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *