Handig of verstandig?

Uit interviews met ondernemers blijkt dat zij sociale media het meest inzetten om hun producten aan de man te brengen. Een mailtje naar de vaste klanten is snel verstuurd. Ik ontvang zulke mailtjes af en toe van de herenmodemodezaak waar ik wel eens iets koop. Drie overhemden voor de prijs van twee.

Ook grotere bedrijven zijn actief. Afgelopen zaterdagmiddag (30 november) dronken wij een kop koffie bij LaPlace. We kregen bij de kassa een bon waarop een website stond aangegeven en een unieke code. Er viel een iPad, een reis naar een Europese hoofdstad of een gratis kop koffie te winnen. Om te weten te komen of ik iets had gewonnen heb ik thuis de website van LaPlace opgezocht en mijn unieke code ingetikt. De uitslag kon ik per email ontvangen. Daarvoor moest ik natuurlijk wel eerst mijn emailadress opgeven. Toch maar eens gedaan. Je weet het toch maar niet. Na enige tijd ontving ik een mailtje waarin mij werd gemeld dat ik één kop koffie had verdiend. Om die kop koffie te krijgen moest ik het emailtje printen en meenemen of deze op mijn telefoon bij de kassa laten zien. Vervolgens kreeg ik binnen een week meerdere mailtjes van LaPlace met verschillende aanbiedingen. Ik probeerde mij zo snel mogelijk weer af te melden. Na wat zoeken vond ik die optie in kleine lettertjes, weggestopt, helemaal onderaan de homepage. Toen kreeg ik die optie aanklikte kreeg ik een melding te zien waarin stond dat ik toch echt mij zelf eerder had aangemeld voor het ontvangen van emailberichten. Die keer lukte het niet om mij af te melden. Een latere keer wel.

Is dit verstandig gebruik van sociale media of is het alleen maar handig van het bedrijf om op deze manier snel en gemakkelijk aan een ‘klantenbestand’ te komen? Hebben ze echt een iPad en een reis verloot? Helpt zo’n actie om klanten te binden?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *