Crowdsourcing voor het oplossen van problemen (bij productontwikkeling)

Crowdsourcing is een manier om het grote publiek te betrekken bij het oplossen van vraagstukken. Vaak wordt daarbij gedacht aan software ontwikkeling en open source initiatieven. Dat crowdsourcing ook kan worden gebruikt voor fysieke productontwikkeling laat bijgaand artikel “Crowdsourcing as a Model for Problem Solving van Daren C Brabham zien. Dit artikel laat voorbeelden van…

Kennis borgen, kennis vergaren

Kennis is macht wordt wel gezegd. Dit lijkt niet meer het geval in een wereld waar alles wordt gegoogeld. Toch is niets minder waar. Googlen is een manier om informatie te verzamelen. Kennis is de kunde om deze informatie om te zetten in iets bruikbaars. Kuyper(1977) formuleerde kennis als het geheel van overtuigingen en inzichten…

Open innovatie binnen MKB?

Iedereen die met product ontwikkeling te maken heeft zal de term “open innovatie” kennen. Wikipedia zegt hierover: Open innovatie is de praktijk van bedrijven om innovatieve ideeën met anderen uit te wisselen. Bij de term open innovatie wordt vaak gedacht gedacht aan grote organisaties. Philips, OCE en DSM zijn hier voorbeelden van. Zij ontwikkelen technologieën die…

Diep zoeken oftewel duik onder water en bekijk de ijsberg

In het vorige artikel hebben we de zoekmogelijkheden van Google bekeken. Nu gaan we in op manieren om technische kennis te verwerven die niet meteen uit een zoekmachine komt rollen. Het internet is immens groot en groeit elke dag. Zoekmachines doen hun best om zo veel mogelijk van deze informatie te ontsluiten maar realiteit is…

Het begint met “de weg vinden”

Kennisverwerven via het internet Sinds de komst van internet heeft er een revolutie plaatsgevonden rondom informatie. Door de ontwikkelingen van de zoekmachines is enorm veel informatie ontsloten en (vaak zonder kosten) met een druk op de knop bereikbaar. In de maatschappij is daardoor het woord Googlen een werkwoord geworden. Het feit dat informatie allom verkrijgbaar…